Wat is een kindercoach?
Een kindercoach is iemand die laagdrempelige, kortdurende, praktische begeleiding biedt aan kinderen vanaf ongeveer vier jaar. Ik geloof dat de antwoorden altijd in een kind zelf zitten. Ieder kind heeft zijn eigen en unieke eigenschappen en kwaliteiten. Samen zullen we dan ook aan de slag gaan om opnieuw te ontdekken waar de krachten, kwaliteiten en talenten van het kind liggen en hoe we die in kunnen zetten zodat het kind weer, samen met hulp van de ouders, verder kan gaan om te ontwikkelen, te leren, te spelen en vooral ook om te kunnen genieten van het leven.
Kindercoaches werken oplossingsgericht en kijken dus verder voorbij het probleem. Zo wordt er aan het zelfvertrouwen van een kind gewerkt en doet het kind zelfkennis en eigenwaarde op. Dit is iets waar een kind de rest van zijn leven wat aan heeft.
Wat is het verschil tussen Kindertherapie en een Kindercoach traject?
Kort gezegd zou je kunnen zeggen dat een kindertherapeut graaft, spit, delft en wroet in de grond.
De kindertherapeut gaat uiteindelijk via diepgravende processen naar een mooie vruchtbare akker. Onnodige en overbodige zaken worden verwijderd, oude resten worden verbrand en er blijft alleen maar schone grond over.
De kindercoach zoekt samen met kinderen en ouders naar schatten en mooie vondsten die op de grond en net onder de oppervlakte liggen. Door het gebruik van praktisch gereedschap worden de schatten opgespoord, op waarde beoordeeld, zo nodig opgepoetst en behandeld voor tentoonstelling of gebruik.
Een kindercoach neemt de bouwgrond voor lief en gaat met de gevonden voorwerpen aan het werk.
Alles wat gevonden wordt krijgt een functie en wordt meegenomen naar de toekomst. Mochten er toch storende objecten worden gevonden dan worden deze alleen afgevoerd als kind en ouders heel zeker weten dat het weg mag.
Ik ben zowel opgeleid als Kindercoach als ook erkent HBO Kindertherapeut dus wat betekend dit dan voor mijn werkwijze? Voor mij betekend dit concreet dat ik:
– Zowel in het hier en nu praktisch en oplossingsgericht werk maar ook wanneer dat nodig is kan werken aan de dieperliggende oorzaak van het probleem
– Van verschillende werkvormen en therapiebehandelingen (zoals bijvoorbeeld EMDR)gebruik maak.
– Zowel kortdurende als langdurige trajecten aan kan gaan.
– Altijd geloof in de eigen kracht en wijsheid van het kind
– Altijd het tempo van het kind volg
– Samen met ouders beslis of het handig is als ouders even, voortdurend of helemaal niet aanwezig zijn bij de gesprekken met het kind
– Er kan altijd een ouder- begeleidingstraject naast het kind traject worden aangeboden tenzij dit conflicterende belangen met zich mee brengt. Dan zal het kindtraject prevaleren en zal ik mijn uiterste best doen om voor de ouder(s) een goede doorverwijzing op gang te brengen.
– Ik werk met name integratief, coachend en intuïtief dus niet met vaststaande protocollen maar ben wel op de hoogte van en zet waar mogelijk ook in- op methoden die wetenschappelijk onderbouwd en bewezen effectief zijn.
Kindertherapie, voor wie?
De hulp van een kindercoach kan ingeschakeld worden wanneer jouw kind al een tijdje niet lekker in zijn vel zit. Je zou een kindercoach kunnen inschakelen wanneer jouw kind:
- Moeite heeft met sociale vaardigheden
- heel erg onzeker of verlegen is
- moeite heeft om vriendjes te vinden
- slecht in slaap kan komen
- heel veel piekert en zich zorgen maakt over van alles en nog wat
- moeite heeft met het herleiden en uiten van emoties
- regelmatig verdrietig is
- (faal)angstig is
- last heeft van driftbuien
- Hoofdpijn of buikpijnklachten heeft
- een scheiding moet verwerken
- Iemand dierbaars heeft verloren
- Zich onbegrepen voelt
- Op school maar niet tot zijn/haar recht komt
- Iets traumatisch heeft meegemaakt
- Zelf pest of gepest wordt
Dit zijn allemaal problemen die een kind behoorlijk kunnen belemmeren in z’n dagelijks leven, levensplezier, zelfvertrouwen, veerkracht en ontwikkeling.
Hoe gaan we aan de slag?
Voor jonge kinderen:
We gaan elkaar eerst rustig leren kennen en daarna vooral spelen, praten en plezier hebben!! We gaan nieuwe dingen/ nieuw gedrag oefenen en ook heel goed proberen/leren voelen hoe het met je gaat in het moment. Ik hou ervan om veel te tekenen, rollenspelletjes te doen, om ontspanningsoefeningen te doen, om te kleien, te bouwen, met playmobil dingen inzichtelijk te maken en om te werken met verhalen. We gaan knutselen, spelletjes doen en gekke opdrachten uitvoeren; maar alleen als het kind dat ook wilt. Ik sluit me namelijk aan bij de wijze waarop het kind de wereld ziet; bij zijn/haar interesses en zoek werkvormen die bij het kind passen. Zo kunnen we bijvoorbeeld op Schatgravers expeditie gaan op zoek naar jouw talenten, uitdagingen en ‘veilige haven’. We kunnen op zoek gaan naar het Kaboutertje en Elfje dat op jouw schouders van alles vertellen of wat goed is en wat spannend bijvoorbeeld en je kunt je afvragen of ze altijd de waarheid zeggen.. Je kunt bovendien gaan leren om steeds meer te kiezen naar wie je wilt luisteren in welke situatie. Ik leg kinderen ook vaak uit hoe ‘wat er gebeurt’ en ‘wat je daar over denkt’ ook beslist ‘hoe je je voelt’ en ‘hoe je daarna weer reageert’ op de mensen om je heen. Samen gaan we zoeken naar wat je eigenlijk het liefste zou willen bereiken met sommige gedrag en hoe je dat misschien ook anders kan regelen. Soms zet je bijvoorbeeld sterk, vecht- gedrag voor je gevoelig zijn om niet gekwetst te worden maar zorgt dat gedrag ervoor dat mensen boos worden of minder rekening gaan houden met jouw gevoeligheid en daardoor wordt het steeds moeilijker. Voetreflex kan ook goed helpen bij kinderen om bij zichzelf te ontspannen en tot rust te komen. Daarnaast kan ik ook een Kinder- Bloesemremedie op maat samenstellen voor het kind.
Ik kijk naar wat het kind nodig heeft en stem daar mijn begeleiding op af. Een kind kan pas nieuwe dingen leren, zich uiten en bij verwerking uitkomen als hij/zij zich absoluut veilig en gehoord bij mij voelt. De eerste stap is dan ook altijd het opbouwen van een vertrouwensrelatie; bij het ene kind vraagt dit wat meer ruimte dan bij een ander kind. Mijn ervaring is dat kinderen met een goed gevoel vertrekken. Een meisje van 6 gaf mij misschien wel het mooiste moment t.a.v. mijn werkwijze; “ik kom heel graag want bij jou voel ik me helemaal vrij”.
Voor tieners en jongeren:
In de puberteit veranderd er ontzettend veel in jouw lichaam, in je leven thuis & op school en in relatie tot je ouders en vrienden. Misschien herken je jezelf in de omschrijving van Hooggevoelig, Hoogbegaafd of Beelddenker. Misschien ben je op zoek naar wie jij nou eigenlijk wilt zijn en wat je belangrijk vindt in je leven. Misschien maak je je veel zorgen over anderen en weet je niet hoe je jezelf en de ander kunt helpen. Misschien merk je dat je soms opeens heel onzeker bent, de lat hoog legt voor jezelf of juist merkt dat je faalangst ontwikkeld door druk van buitenaf. Misschien ben je heel goed in denken maar vind je alles wat er te voelen is soms lastig, eng of niet uit te leggen. Misschien zit je in een relatie die niet zo goed voor je is of waar je jezelf wat in verliest en twijfel je over keuzes. Ik kan zowel in jouw gedrag en mind; jouw overtuigingen, mee gaan zoeken om te kijken wat je los kunt laten of om kunt turnen naar een meer helpende gedachten als ook via je lichaam en ontspanning jou helpen om meer uit te komen bij wat jij nou wilt en wat jou verder helpt! We gaan inzetten op het vergroten van je veerkracht i.p.v op het analyseren van je ‘problemen’ omdat ik er vanuit ga dat alles wat aandacht krijgt groeit.
Ook als je een heftige situatie (trauma) hebt meegemaakt, bepaal jij wat je met mij bespreekt en wel of niet wilt aanpakken. Jij bent in charge maar ik daag je wel uit om soms in beweging te komen, verantwoordelijkheid te pakken, je gevoel te bespreken of juist los te laten. Durf jij deze challenge met mij aan te gaan?
Algemeen:
Ik werk sterk intuïtief en vanuit mijn gevoel maar ik maak natuurlijk ook gebruik van verschillende therapie- en behandelmethodieken. Een goede open samenwerking met ouders vind ik erg belangrijk voor het kind en dit bevorderd de vooruitgang die geboekt wordt aanzienlijk. Ik vraag daarbij van ouders om mee te bewegen in het proces van het kind en ik zal ouders daar actief bij betrekken.